Bank Pocztowy, jako pierwszy bank w Polsce przeniósł swoją bankowość elektroniczną do chmury Amazon Web Services (AWS). Tym samym wszyscy klienci bankowości internetowej i mobilnej Banku korzystają już z rozwiązania opartego na chmurze. Pozwoli to na jeszcze szybszy rozwój jednej z najlepiej ocenianych przez klientów aplikacji bankowych na polskim rynku. Wykorzystanie usług chmurowych zapewni również wyższy poziom niezawodności i bezpieczeństwa.
Bank Pocztowy zakończył przenoszenie bankowości elektronicznej do chmury Amazon Web Services (AWS). Jest to najbardziej powszechnie stosowana chmura obliczeniowa na świecie. Daje ona dostęp do gotowych do wykorzystania usług, co pozwala na szybszy rozwój opartych na niej rozwiązań i umożliwia wysoki poziom automatyzacji w IT. Dzięki wykorzystaniu chmury, Bank planuje jeszcze szybciej rozwijać bankowość elektroniczną, która już dziś jest jedną z najlepiej ocenianych przez klientów aplikacji bankowych na polskim rynku (4,7 gwiazdek w sklepach Google Play i Apple App Store).
- Wykorzystanie chmury obliczeniowej to jeden z elementów przyjętej przez Bank Pocztowy strategii w obszarze technologii informacyjnych. Nie tak dawno Bank wdrożył nowy system CRM, którego pierwszy etap został ukończony w rekordowe 4 miesiące – było to możliwe m.in. dzięki postawieniu na rozwiązanie oparte na chmurze obliczeniowej. Przeniesienie bankowości elektronicznej do chmury również pozwoli nam sprawniej udostępniać nowe funkcjonalności. Otwiera nam drzwi do wykorzystania chociażby nowych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Warto zauważyć, że jesteśmy pierwszym polskim bankiem, który przeniósł bankowość elektroniczną do chmury AWS - komentuje Jacek Presz, Dyrektor Biura Zarządzania IT w Banku Pocztowym.
Amazon Web Services jest najbardziej wszechstronną i szeroko stosowaną ofertą chmury na świecie. Miliony klientów, w tym najszybciej rozwijające się start-upy, największe przedsiębiorstwa i wiodące instytucje rządowe korzystają z AWS, aby obniżyć koszty, zwiększyć elastyczność i szybciej wprowadzać innowacje.
– Chmura AWS została zaprojektowana z myślą o najwyższych standardach bezpieczeństwa, zgodności i odporności wymaganych w sektorze finansowym. Korzystając z AWS, banki mogą m.in. w pełni bezpiecznie korzystać z innowacyjnych technologii, takich jak generatywna sztuczna inteligencja. Nasze usługi AI zostały zaprojektowane z uwzględnieniem rygorystycznych wymagań dotyczących prywatności, bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem dla sektora finansowego, co pozwala na ulepszanie obsługi klienta, automatyzacji procesów czy analizy danych – powiedział Tomasz Olejnik, Dyrektor Generalny Sektora Publicznego w AWS w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Przenosząc bankowość elektroniczną do chmury bank buduje centrum kompetencji w zakresie nowych technologii.
- Wykorzystanie chmury publicznej w banku to przede wszystkim zmiana kultury organizacji, która pozwala sprawniej osiągać cele biznesowe. Migracja bankowości elektronicznej do AWS umożliwia dostęp do najnowszych technologii i narzędzi, które pozwalają w krótszym czasie dostarczać klientom najwyższy poziom usług - zauważył Maciej Cetler CEO Tameshi, kluczowego partnera Banku wspierającego migrację.
Chmura, z której korzysta Bank, pozwala zautomatyzować znacznie więcej czynności niż miałoby to miejsce w przypadku zarządzanej własnymi siłami serwerowni. Kolejne wydania bankowości elektronicznej Banku Pocztowego wdrażane są we w pełni automatycznym procesie. Procesy tak zwanej ciągłej integracji i ciągłego wdrażania pozwalają zaoszczędzić czas administratorów, unikać błędów i skrócić czas potrzebny na udostępnienie nowej wersji aplikacji.
Wprowadzenie bankowości elektronicznej w chmurze to nie tylko krok w stronę nowoczesności, ale także wyzwanie z perspektywy bezpieczeństwa i zgodności regulacyjnej.
– Taki projekt wymaga zapewnienia, że rozwiązania są odporne na zagrożenia cybernetyczne. Każdy krok w kierunku cyfryzacji niesie ze sobą ryzyko ataków. Dlatego kluczowe jest, aby środowisko chmurowe było odpowiednio zaprojektowane i zabezpieczone. Bank musi przy tym spełnić rygorystyczne wymagania narzucane m.in. przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zapewnienie zgodności z regulacjami w przedsięwzięciu zakładającym wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych ma znaczenie szczególne, bo definiuje ramy dla odpowiedzialnego stosowania innowacji – stwierdził Krzysztof Swaczyński z SEQRED, partnera Banku w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa usług chmurowych.
Aktualnie Bank Pocztowy pracuje m.in. nad rozwojem swojego marketu cyfrowego 2.0 już w chmurze AWS. Pozwoli to na udostępnienie na tej platformie sprzedaży online w bankowości elektronicznej i mobilnej większej liczby produktów w znacznie krótszym czasie. Tym samym istotnie przełoży się na pozytywne doświadczenia Klienta w relacji z Bankiem. Bank Pocztowy od wielu lat dynamicznie rozwija się w obszarze cyfrowym. W grudniu ubiegłego roku przyjęto nową Strategię IT zorientowaną na wykorzystanie usług publicznej chmury obliczeniowej i sztucznej inteligencji. Wcześniej instytucja wdrożyła - także w chmurze - system klasy CRM, który umożliwił lepsze dopasowanie oferty banku do potrzeb Klientów. Bank może pochwalić się także wprowadzanymi i innowacyjnymi usługami/produktami m.in. pierwszą w Polsce biometryczną kartą płatniczą, umożliwiającą autoryzację płatności poprzez odcisk palca, „ROR na selfie” - czyli możliwością założenia rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego za pomocą skanu twarzy oraz wideoweryfikacją usług.