Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją

Deepfake - manipulacja obrazem i dźwiękiem. Jak rozpoznać fałszywe treści i chronić prywatność – komentarz eksperta Banku Pocztowego

Technologia deepfake, umożliwiająca tworzenie realistycznych, lecz fałszywych obrazów i dźwięków, stawia przed nami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego i ochrony prywatności. Zdaniem Wojciecha Chojnackiego, Dyrektora Biura Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych i Ochrony Zasobów Banku Pocztowego, eksperta ds. cyberbezpieczeństwa, obecnie deepfake nie tylko zagraża reputacji osób prywatnych
i publicznych, ale także może być wykorzystywany do oszustw finansowych i dezinformacji na niespotykaną dotąd skalę. W dobie szybko rozwijających się technologii, świadomość i odpowiednie zabezpieczenia stają się nieodzownym elementem naszej codzienności. Kluczowe jest rozwijanie narzędzi do wykrywania manipulacji deepfake oraz edukacja społeczeństwa na temat potencjalnych zagrożeń.

Jednym z narzędzi, które mogą wykorzystywać cyberprzestępcy jest deepfake voice. Sztuczna inteligencja, na podstawie skryptów, potrafi tworzyć całe wypowiedzi, które przekształca w dowolny głos. Do stworzenia takiej symulacji wystarczą bardzo niewielkie próbki oryginalnego głosu. Powstała symulacja jest praktycznie nie do odróżnienia od oryginalnej wypowiedzi. Metoda ta jest bardzo często stosowana przy różnego rodzaju wyłudzeniach.  

Deepfake voice jest też chętnie wykorzystywany w przypadku fałszywych rozmów telefonicznych, np. gdy szef prosi nas o przesłanie na prywatny adres mailowy tajnych dokumentów. Takie rozmowy mają na celu wyłudzenie od nas danych lub spowodowanie, abyśmy wysłali na dany numer swoje loginy czy hasła. Warto pamiętać, że przestępcy bardzo często stosują również efekty psychologiczne, polegające na informowaniu ofiary o wypadku lub kłopotach kogoś bliskiego. W połączeniu ze znajomo brzmiącym głosem w słuchawce, może to nas łatwo zmylić i doprowadzić do szkód finansowych.

Deepfake image, czyli nowy wymiar manipulacji obrazem

Jeszcze niedawno zmiana zdjęć za pomocą programów takich jak Photoshop wymagała znaczących umiejętności i czasu, aby osiągnąć realistyczne efekty. Technologia deepfake  image poszła jednak o krok dalej, umożliwiając szybkie i łatwe tworzenie zupełnie wyimaginowanych obrazów i filmów, które są niemal niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości. Dzięki zaawansowanym algorytmom sztucznej inteligencji, deepfake pozwala na manipulowanie twarzami, mimiką i głosami w sposób, który jeszcze kilka lat temu wydawał  się nierealny. W kilka minut wygenerowane może zostać np. przemówienie polityka, który nigdy w danym miejscu nie wystąpił i danych słów nie wypowiedział albo znanego sportowca reklamującego szybki zysk na super nowej giełdzie kryptowalut czy też wykorzystanie czyjegoś wizerunku (dostępnego publicznie w mediach społecznościowych) w celu uzyskania korzyści pieniężnych.

Jak należy się bronić przed deepfake voice i deepfake image?

Pomimo tego, że narzędzia sztucznej inteligencji są coraz bardziej zaawansowane, to mamy przeciwko nim najlepszy oręż – nasz rozum. Jeżeli coś wydaje nam się dziwne w reklamie, którą widzimy, to z pewnością takie jest. Jeżeli np. odbieramy telefon i ktoś mówi znanym nam głosem, że potrzebuje pomocy – zweryfikujmy to pytając o wspólne wspomnienie, pisząc do tej osoby lub dzwoniąc na jej numer. Rozumowe i przede wszystkim spokojne podejście do treści, które widzimy i słyszymy w internecie, pozwoli nam rozpoznać te, które zostały sfałszowane. Warto trzymać się tych prostych zasad, nawet wtedy, kiedy to co widzimy lub słyszymy wydaje nam się dość realistyczne.

Najprostszą metodą weryfikacji jest również poszukanie dodatkowych informacji w internecie za pomocą, chociażby, wyszukiwarki internetowej. Doprecyzujmy nasze wyszukanie dopiskiem „fake news”. Jeśli już ktoś spotkał się z czymś podobnym, wyniki pomogą nam w rozszyfrowaniu oszustwa. W dobie wszechobecnych manipulacji, wszyscy musimy stać się adeptami sztuki „białego wywiadu”, żeby mieć narzędzia do weryfikacji znajdowanych treści.

***

Bank Pocztowy S.A. jest twórcą programu edukacyjno-społecznego „Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta” przeciwko oszustwom finansowym, realizowanego we współpracy z Komendą Stołeczną Policji.  Program powstał z myślą o budowaniu świadomości o zagrożeniach, z jakimi możemy się spotkać każdego dnia, metodach działania oszustów oraz sposobami obrony przed nimi. Bank Pocztowy prowadzi obsługę bankową klientów indywidualnych oraz korporacyjnych na terenie całego kraju, oferując proste i bezpieczne usługi finansowe w 132 placówkach sieci własnej, w sieci Poczty Polskiej oraz przez nowoczesną bankowość internetową i mobilną. Klienci w placówkach Banku mogą wziąć kredyt, otworzyć rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, nabyć ubezpieczenie, czy założyć lokatę.

Źródło: Pocztowy

Credit Agricole, EFL i Comarch wyróżnieni nagrodą IBSIntelligence Digital Banking 2024 za innowacyjne wdrożenie

Credit Agricole, EFL i Comarch wyróżnieni nagrodą IBSIntelligence Digital Banking 2024 za innowacyjne wdrożenie

Comarch – globalny dostawca oprogramowania, bank Credit Agricole oraz EFL – jedna z największych firmy leasingowych z ponad 30-letnim doświadczeniem, ogłaszają wspólny sukces i zdobywają prestiżową nagrodę IBSIntelligence Digital Banking 2024 Award.

Nagroda ta jest wyrazem uznania za udaną współpracę i wdrożenie Comarch Open Platform, umożliwiające płynną integrację systemu bankowego Credit Agricole z systemem leasingowym EFL.

To innowacyjne rozwiązanie stanowi krok naprzód w rozwoju technologii bankowej, oferując klientom dostęp do systemów bankowych i leasingowych za pośrednictwem jednej aplikacji. Nowatorskie podejście pozwala na rozszerzanie oferty Strefy Biznesu o kolejne usługi dla klientów sektora SME przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości dotychczasowych funkcjonalności.

— Nagroda IBSIntelligence Digital Banking 2024 zdobyta we współpracy z Credit Agricole to znaczące wyróżnienie — mówi Małgorzata Łącka-Kupka, Business Development Manager w Comarch. — Jest ono wyrazem naszego zaangażowania w dostarczanie najnowocześniejszych rozwiązań w branży bankowej. Wszechstronność i skalowalność Comarch Open Platform umożliwiła Credit Agricole i EFL płynną integrację ich systemów bankowych i leasingowych — dodaje Łacka-Kupka.

 

— W Credit Agricole jesteśmy zaangażowani w dostarczanie naszym klientom innowacyjnych rozwiązań, które spełniają ich potrzeby. Współpraca z Comarch w zakresie wdrożenia Comarch Open Platform odegrała kluczową rolę w osiągnięciu tego celu — mówi Anna Grechowicz-Dorosz, dyrektor Departamentu Rozwoju MŚP i Agrobiznesu w Credit Agricole. — Integracja naszego systemu bankowego z systemem leasingowym EFL pozwoliła nam zaoferować kompleksowy pakiet usług w ramach jednej aplikacji, zwiększając wygodę i wydajność dla naszych klientów. Jest to pierwszy krok na drodze do stworzenia ekosystemu dla klientów segmentu SME — podkreśla Grechowicz-Dorosz.

 

Krzysztof Ziomek, szef projektu Accelere w CA EFL dodaje: — Jesteśmy dumni z bycia częścią tej współpracy, która została teraz doceniona tak prestiżową nagrodą. Płynna integracja naszego systemu leasingowego z platformą bankową Credit Agricole pokazuje siłę, jaką ma innowacyjne partnerstwo w napędzaniu cyfrowej transformacji w sektorze finansowym.

 

Sukces tej współpracy podkreśla wiodącą rolę banku Credit Agricole, EFL i Comarch w budowaniu innowacyjności w branży bankowości cyfrowej. Ich zaangażowanie w przesuwanie granic technologii zapewnia klientom dobre doświadczenia w trakcie korzystania z ich usług.

Więcej informacji znajdziesz na: link

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki, m.in. telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usługach, infrastrukturze IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach, m.in. Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT, m.in. Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15% przychodów w projekty innowacyjne. W 2023 roku nakłady na prace R&D wyniosły prawie 400 mln zł. Obecnie zatrudnia 6,4 tys. ekspertów w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach, od Australii i Japonii, przez Bliski Wschód oraz Europę, aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Grupa Crédit Agricole jest jedną z 10 największych instytucji finansowych na świecie. Obecnie funkcjonuje w 45 krajach na świecie i obsługuje ponad 52 miliony klientów.

Jest liderem bankowości detalicznej w Europie, zajmuje pierwsze miejsce na europejskim rynku zarządzania aktywami, pierwsze miejsce w Europie wśród banków oferujących produkty ubezpieczeniowe oraz trzecie miejsce wśród instytucji oferujących finansowanie projektów inwestycyjnych.

W Polsce grupa obecna jest od 2001 r. Należą do niej: Credit Agricole Bank Polska, Europejski Fundusz Leasingowy wraz ze spółkami zależnymi, Credit Agricole Ubezpieczenia oraz Amundi Polska TFI. Obsługuje łącznie blisko 2 mln klientów.

Credit Agricole Bank Polska jest jednym z najczęściej polecanych banków w Polsce, który wyróżnia się na rynku budowaniem trwałych relacji z klientami, profesjonalnym i rzetelnym doradztwem oraz przyjazną obsługą. Działa w obszarze bankowości detalicznej, korporacyjnej, rolniczej, małych i średnich przedsiębiorstw oraz w obszarze consumer finance. Oferuje całą gamę produktów i usług bankowych, a także usług ubezpieczeniowych i assistance.

 

***

EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz Truck Care, który oferuje kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, 2022, sześciokrotnie tytułem Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 388 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

Źródło: Comarch

 

Santander i Google uruchamiają bezpłatny kurs dot. sztucznej inteligencji

Santander i Google uruchamiają bezpłatny kurs dot. sztucznej inteligencji

Santander i Google oferują bezpłatny kurs wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w codziennej pracy. Szkolenie Santander | Google: Artificial Intelligence and Productivity, dostępne jest dla każdego użytkownika platformy Santander Open Academy.

Kurs prowadzony jest w wybranym języku spośród: angielskiego, hiszpańskiego i portugalskiego. Dzięki szkoleniu użytkownicy dowiedzą się jak poprawić swoją produktywność, korzystając z narzędzi sztucznej inteligencji. Poznają podstawy AI i jej zastosowanie w różnych narzędziach do wykorzystania w domu, jak i w pracy. Kursanci zdobędą wiedzę, która pogłębi ich wiedzę na temat automatyzacji zadań, generowania pomysłów i podniesienie efektywności wykonywanych zadań z wykorzystaniem AI.

Rafael Hernández, szef Santander Universities na szczeblu Grupy Santander: „Nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, że sztuczna inteligencja rewolucjonizuje naszą codzienność, zwłaszcza w miejscu pracy oraz w tworzeniu nowych możliwości i ról zawodowych. Kurs dostarcza cennych narzędzi do podnoszenia umiejętności zawodowych, generowania większej konkurencyjności oraz płynnego dostosowywania się do obecnych i przyszłych wymagań rynku pracy".

Zakres szkolenia

Szkolenie oferowane przez Santander i Google zostało zaprojektowane tak, aby było dostępne dla wszystkich, niezależnie od ich wcześniejszego doświadczenia. Kurs posługuje się prostym i bezpośrednim językiem, który ułatwia zrozumienie podstawowych pojęć sztucznej inteligencji i jej rosnącego wpływu na pracę. Uczestnicy zdobędą następujące umiejętności i wiedzę:

 

  • Podstawy AI: Zrozumienie podstawowych zasad sztucznej inteligencji oraz tego, jak AI zmienia różne branże.
  • Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji: Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, np. Gemini firmy Google, w celu optymalizacji produktywność w codziennej pracy.
  • Skuteczne polecenia: Nauka tworzenia i wydawania jasnych, precyzyjnych poleceń, aby jak najlepiej korzystać z narzędzi AI.

 

Kurs Santander | Google: Artificial Intelligence and Productivity jest wyjątkową szansą dla osób ze wszystkich branż do zapoznania się ze sztuczną inteligencją i zdobycia praktycznych umiejętności wykorzystania jej potencjału w pracy. Po jego ukończeniu kursanci otrzymają certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności.

Liczba uczestników kursu jest nieograniczona. Termin składania wniosków na stronie internetowej Santander Open Academy upływa 31 grudnia. Zapisy na stronie: https://www.santanderopenacademy.com/pl/.

„Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że we współpracy z Santander możemy zaoferować ten bezpłatny kurs AI dostępny dla wszystkich i wszędzie", powiedziała Cova Soto, szefowa regionalna marketingu w Google. „Ta współpraca pokazuje nasze wspólne zaangażowanie w wyrównywanie szans w edukacji w zakresie sztucznej inteligencji oraz umożliwianie ludziom rozwoju umiejętności, których potrzebują, aby osiągnąć przewagę w erze cyfrowej. Wierzymy, że tylko poprzez umożliwienie każdemu dostępu do wiedzy i umiejętności AI, możemy uwolnić nowe możliwości rozwoju osobistego i zawodowego".

Santander wspiera edukację i przedsiębiorczość oraz zwiększanie szans na zatrudnienie

Od ponad 27 lat Grupa Santander wyróżnia się na tle światowych instytucji finansowych swoją działalnością na rzecz wspierania edukacji, przedsiębiorczości oraz zatrudnienia. Od początku swojej działalności bank przeznaczył na ten cel ponad 2,3 mld EUR, współpracując z prawie 1200 uczelniami i wspierając ponad 1,5 miliona osób i firm. Przez stronę Santander Open Academy bank oferuje dostęp do szerokiego wyboru w pełni dofinansowanych kursów i bezpłatnych treści edukacyjnych, a także grantów i stypendiów na najlepszych uniwersytetach i instytucjach na całym świecie.  Według tegorocznej edycji rankingu „Change the World” magazynu Fortune Santander jest jedną z organizacji, które w największym stopniu przyczyniają do zmieniania świata na lepsze (www.santander.com/universidades).

Źródło: Santander

Blik jest już wart 1 mld euro

Blik jest już wart 1 mld euro

Blik jest bardzo popularny w Polsce – głównie dzięki temu, że jest nie tylko samodzielną płatnością, ale jest również mocno związany z e-commerce. Jego przewaga nazywana jest embedded finance – tzn. można płacić Blikiem kupując towar w marketplace, albo usługę abonamentową, czy zwrócić koszty znajomym w restauracji. Blik jest elementem zakupu – a w związku z tym, że jest łatwy, przyjemny i bezpieczny, to wybiera go większość Polaków. Blik obecnie ma już wartość jednorożca, czyli około 1 mld euro.

– Dziesięć lat temu, gdy razem z kilkoma innymi osobami, prezesami, prezeskami banków zakładaliśmy Blika, to nie wiedzieliśmy, że wyrośnie z niego takie dziesięcioletnie, dojrzałe dziecko – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Zbigniew Jagiełło, menedżer, strateg, innowator. – Blik nie jest już start-upem, doskonale się rozwija. Z pozycji członka Rady Nadzorczej staram się wspierać zarząd w ekspansji międzynarodowej, która jest trudniejsza. Początki są zawsze wyzwaniem – trzeba określić, co zrobić, żeby odnieść taki sam sukces, jak w Polsce. Musimy podejmować próby i popełniać błędy. Obecnie zaczęła się aktywizacja idei Blika na Słowacji i taka sama próba w Rumunii. Blik na rynkach zagranicznych będzie konkurował na podobnych zasadach, jak w Polsce – czyli łatwością użytkowania i dużym poziomem bezpieczeństwa dla klientów. I te dwie cechy powodują, że ludzie chcą używać Blika. Chcą łatwo i bezpiecznie korzystać z tej formy płatności. Naszym celem jest, żeby do końca tej dekady wartość Blika wyniosła 5 mld albo więcej – zapowiada Zbigniew Jagiełło.

Źródło: eNewsroom

EFL z kolejnym kredytem od BGK na finansowanie MŚP

EFL z kolejnym kredytem od BGK na finansowanie MŚP

4 lipca br. EFL podpisał kolejną umowę kredytową z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na kwotę 500 mln zł. Jest to czwarta umowa kredytowa pomiędzy EFL a BGK. Po uruchomieniu środków z obecnej umowy, łączne pozyskane od BGK finansowanie wynosi 1,35 mld zł. Tym samym BGK staje się jednym z najważniejszych partnerów finansowych EFL.

 

Środki z nowego kredytu zostaną przeznaczone na finansowanie inwestycji polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Przedmiotem leasingu mogą być pojazdy z napędem tradycyjnym, hybrydowym i elektrycznym w tym samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy oraz przyczepy, ciągniki rolnicze oraz maszyny i urządzenia.  Umowa została podpisana na okres 4 lat.

 

– EFL nieprzerwanie od ponad 30 lat wspiera inwestycje polskich przedsiębiorców. Z myślą o naszych klientach, którymi w przeważającej większości są mali i średni przedsiębiorcy, tworzymy nowe produkty i uzupełniamy ofertę o dodatkowe usługi wspierające rozwój biznesu. Od wielu lat wspieramy obecnych i nowych klientów w zielonych inwestycjach.  EFL jako pierwsza instytucja finansowa oddała do użytku przedsiębiorcom pierwszy w Polsce kalkulator śladu węglowego inwestycji. Od wielu lat dywersyfikujemy nasze źródła finansowania, współpracując zarówno z partnerami lokalnymi jak
i europejskimi. Jednym z najważniejszych naszych  partnerów na polskim rynku jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Efektem udanej dotychczasowej współpracy i wyrazem wzajemnego zaufania jest podpisana właśnie umowa. Cieszy nas fakt, że dzięki pozyskanym środkom będziemy mogli jeszcze bardziej wspierać polskich przedsiębiorców w rozwoju biznesu. Dzięki ofercie  finansowania zielonych aktywów oraz możliwości skorzystania z kalkulatora śladu węglowego chcemy ich wspierać w transformacji energetycznej, dzięki której będą budowali swoją przewagę konkurencyjną i wizerunkową, gdyż ograniczanie śladu węglowego traktuje się obecnie w biznesie jako istotny czynnik konkurencyjności przedsiębiorstwa
– powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Misją Bank Gospodarstwa Krajowego jest dążenie do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski m.in. przez wspieranie rozwoju przedsiębiorczości. Przykładem takiego działania jest współpraca z EFL, która otwiera przed przedsiębiorcami kolejne możliwości na realizację transformacji energetycznej, a także budowanie konkurencyjności. Należy pamiętać, że stabilna i silna gospodarka znajduje swoje odzwierciedlenie w kondycji biznesu, dlatego BGK angażuje się w działania, które mogą tę kondycję wzmocnić. Jako bank rozwoju wypełniamy lukę finansową i podejmujemy współpracę zawsze tam, gdzie korzyść dla gospodarki jest pewna. Tak właśnie jest w tym przypadku – mówi profesor Marta Postuła, pierwsza wiceprezes BGK.\

Źródło: EFL

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.