Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją
Bezpieczne wakacje: Bank BNP Paribas radzi, jak nie dać się cyberprzestępcom

Bezpieczne wakacje: Bank BNP Paribas radzi, jak nie dać się cyberprzestępcom

Wakacje to czas relaksu i odpoczynku, jednak nie zwalnia nas to z obowiązku dbania o bezpieczeństwo naszych finansów. Wirtualne pułapki, które czyhają na nasze dane osobowe, pieniądze i prywatność, są obecne w internecie przez cały rok, nieustannie testując naszą czujność. Eksperci Banku BNP Paribas prezentują 10 zasad bezpieczeństwa kluczowych dla użytkowników bankowości elektronicznej.

Dzięki zarządzaniu finansami poprzez bankowość elektroniczną i mobilną, wiele spraw można załatwić bez wizyty w oddziale banku. Ta rewolucja, poza oczywistymi wygodami, spowodowała także rozwój cyberzagrożeń, z którymi musi się mierzyć każdy użytkownik internetu. Eksperci Banku BNP Paribas przypominają, że w trakcie wakacji oszuści nie robią sobie wolnego od pracy. Aby chronić swoje finanse, należy przestrzegać 10 kluczowych zasad bezpieczeństwa korzystania z bankowości elektronicznej.

- Bank BNP Paribas podejmuje liczne i zróżnicowane działania, aby chronić informacje przekazywane i przetwarzane w ramach bankowości elektronicznej. Jednak odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansów nie spoczywa wyłącznie na instytucji bankowej. Dlatego konieczne jest zwiększenie świadomości Klientów o ich roli w systemie bezpieczeństwa. W erze nowoczesnej bankowości elektronicznej każdy Klient ma swoje indywidualne dane do logowania, które pełnią rolę klucza do banku – jeśli zostanie on przekazany osobom nieuprawnionym, nawet najlepsze zabezpieczenia mogą nie wystarczyć do ochrony przed poważnymi stratami. Przygotowany przez Bank BNP Paribas poradnik dotyczący cyberbezpieczeństwa pomoże Klientom zabezpieczyć ich finanse i dane osobowe podczas letniego wypoczynku oraz w każdym innym czasie, gdy korzystają z bankowości elektronicznej – mówi Krzysztof Słotwiński, dyrektor zarządzający Pionu Bezpieczeństwa i Zarządzania Ciągłością działania w Banku BNP Paribas.

Co zrobić, aby nie dać się oszukać?

  1. Sprawdzaj adres strony – szyfrowanie połączenia

Przed zalogowaniem się do bankowości elektronicznej należy zawsze upewnić się, że adres strony logowania, zaczyna się od https://, zwłaszcza jeśli korzystamy z nieswojego urządzenia. To oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Należy także unikać korzystania z funkcji przeglądarki, takich jak autouzupełnianie formularzy, zapamiętywanie haseł czy sesji, ponieważ mogą one ułatwić dostęp do Twoich danych osobom niepowołanym. Ponadto, nie należy korzystać z linków w e-mailach lub SMS-ach niewiadomego pochodzenia oraz linków podanych na niezweryfikowanych stronach www. Zachowanie ostrożności w tych obszarach, zwłaszcza w okresie wakacji, kiedy częściej niż zwykle korzystamy z publicznych urządzeń, np. w kawiarniach internetowych czy na lotniskach, jest kluczowe dla ochrony finansów i prywatności.

  1. Czytaj komunikaty bezpieczeństwa

Podczas zagranicznych podróży istnieje zwiększone ryzyko stania się ofiarą oszustw, takich jak skimming bankomatów, gdzie przestępcy instalują urządzenia do kopiowania danych z kart płatniczych i rejestrowania numerów PIN oraz prób wyłudzenia danych poprzez ogólnodostępne punkty ładowania. Dlatego ważne jest czytanie komunikatów, które pojawiają się w wiadomościach dostępnych po zalogowaniu do bankowości elektronicznej lub na stronie internetowej banku. Jest to kluczowe dla identyfikacji aktualnych zagrożeń oraz możliwych prób ataków socjotechnicznych. Jeśli klient banku otrzyma podejrzany SMS, powinien natychmiast zgłosić incydent na ogólnokrajowy, całodobowy i bezpłatny numer CERT 8080.

  1. Chroń prywatne dane

Nawet podczas odpoczynku, korzystając z ciepłych, wolnych dni, powinniśmy nadal zachowywać czujność w każdej sytuacji dotyczącej finansów, w tym także podczas odbierania telefonów z banku – pracownicy banku nigdy nie proszą o: login ani hasło do bankowości, instalację dodatkowego oprogramowania, zdalny dostęp do komputera/telefonu, pełen numer karty i kod CVV/CVC, podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku. W przypadku takich próśb należy niezwłocznie zgłosić incydent pod numerem telefonu czynnym 24/7: +48 22 548 29 40.

  1. Korzystaj z ochrony behawioralnej

To nowoczesna, bezpłatna usługa, która analizuje wzorce zachowania Klienta, co pozwala na szybkie wykrycie nietypowych aktywności i dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo środków na koncie. Aktywacja usługi jest bardzo prosta i możliwa zarówno przez przeglądarkę na platformie GOonline, jak i aplikacji GOmobile: Ustawienia Profilu osobistego-> Sekcja bezpieczeństwo-> Ochrona behawioralna -> Zaakceptuj warunki.

  1. Dbaj o bezpieczeństwo swojego komputera

Podstawą skutecznych działań w zakresie bezpieczeństwa użytkowania bankowości elektronicznej jest ochrona sprzętu. Zaleca się stosowanie oprogramowania antywirusowego lub antyspyware, regularne aktualizowanie systemu operacyjnego oraz oprogramowania zabezpieczającego komputer. Ważnym krokiem jest także instalowanie tylko legalnego oprogramowania pobieranego ze sprawdzonych źródeł oraz unikanie logowania się do systemów bankowości internetowej poprzez publiczne hotspoty, na przykład na lotniskach, w hotelach czy kawiarniach.

  1. Weryfikuj składane dyspozycje i korzystaj z limitów

Korzystając z bankowości GOonline zawsze należy upewniać się czy wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym odpowiada planowanej operacji (np. potwierdzając dane z faktury, takie jak numer rachunku czy kwota operacji). To samo dotyczy bankowości mobilnej GOmobile, tu należy zwrócić uwagę na informacje zawarte w powiadomieniu push w aplikacji.
W przypadku autoryzacji za pomocą podpisu elektronicznego lub tokena należy dokładnie zweryfikować szczegóły transakcji, aby mieć pewność, że są zgodne z realizowaną transakcją.

  1. Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł

Wielu użytkowników internetu nadal stosuje mało bezpieczne hasła. Aby zapewnić odpowiednią ochronę swoich danych i finansów, hasło powinno składać się przynajmniej z 15 znaków, zawierać wielkie i małe litery, znaki specjalne oraz cyfry, może to być równoważnik zdania lub zdanie. Powinno być ono znane jedynie użytkownikowi i bezpiecznie przechowywane. Podczas logowania za pomocą hasła maskowanego, należy podawać jedynie wybrane znaki. W przypadku korzystania z podpisu elektronicznego, nie należy nikomu udostępniać nośnika kryptograficznego ani PIN-u do niego.

  1. Sprawdzaj dane logowania

Regularne sprawdzanie dat ostatniego logowania, zarówno udanych, jak i nieudanych, jest prostym sposobem na weryfikację czy nikt inny nie uzyskał dostępu do konta. Jeśli daty nie odpowiadają aktywności Klienta, powinien potraktować to jako sygnał ostrzegawczy i skontaktować się z bankiem.

  1. Korzystaj z powiadomień systemowych

Korzystanie z powiadomień systemowych jest kluczowe dla śledzenia aktywności na swoim rachunku bankowym. Automatyczne powiadomienia e-mail lub SMS informują o udanych i nieudanych logowaniach, zablokowaniu dostępu do systemu oraz obciążeniach rachunku przekraczających określoną kwotę, umożliwiając pełną kontrolę nad operacjami finansowymi.

  1. Wylogowuj się z serwisów

Po zakończeniu sesji zawsze należy kliknąć ikonę „Wyloguj” i zamknąć okno przeglądarki, zwłaszcza w sytuacji gdy nie korzystamy ze swojego prywatnego sprzętu. Eksperci Banku BNP Paribas zalecają również unikanie podłączania się do sieci Wi-Fi w miejscach publicznych i środkach transportu, takich jak hotele, lotniska czy busy, ponieważ może to narazić na ataki typu "man-in-the-middle", w których hakerzy przechwytują dane przesyłane pomiędzy urządzeniem, a serwerem banku. Planując dalekie podróże, najbezpieczniej jest skorzystać z usług roamingu oferowanego przez operatora sieci komórkowej.

Zachowanie ww. zasad to zdaniem ekspertów z Banku BNP Paribas, zajmujących się na co dzień cyberbezpieczeństwem, klucz do tego, by cieszyć się spokojnymi i bezpiecznymi wakacjami, bez obaw o utratę środków na koncie.

Więcej informacji dotyczących bezpieczeństwa znajdziesz na naszej stronie: www.bnpparibas.pl/bezpieczenstwo.

Źródło: BNP Paribas

Bank Pekao partnerem zbiórki charytatywnej „Pucha dla Malucha”

Bank Pekao partnerem zbiórki charytatywnej „Pucha dla Malucha”

Do końca sierpnia trwa akcja charytatywna „Pucha dla Malucha”, której celem jest zebranie pieniędzy dla dzieci poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Inicjatywa stanowi część Wielkiej Wyprawy Maluchów dla Dzieci, podczas której kilka pokoleń polskich mistrzów kierownicy podróżowało Maluchami po Europie. Bank Pekao jest jednym z partnerów tego wydarzenia.

Celem Wielkiej Wyprawy Maluchów dla Dzieci, i powiązanej z tym akcji „Pucha dla Malucha”, jest zebranie kwoty miliona euro, która zostanie przeznaczona nie tylko na pomoc najmłodszym, ale także na edukację i zapobieganie tragediom na drogach. Od początku trwania rajdu zebrano już 2,7 mln zł, zaś do osiągnięcia zamierzonego celu brakuje jeszcze ponad 1,5 mln zł. Akcję można wesprzeć na dwa sposoby – wpłacając symboliczną kwotę do wirtualnej puszki, co można uczynić do końca lipca, bądź biorąc udział w licytacji przedmiotów do końca sierpnia.

Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci to inicjatywa, podczas której mistrzowie polskiej kierownicy podróżowali Maluchami (Fiatem 126p) po Europie aż do Monte Cassino. Podróż trwała od 5 do 12 lipca, a trasa liczyła 3200 km i prowadziła przez osiem krajów – Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bośnię i Hercegowinę, Serbię, Chorwację i Włochy. W tegorocznej wyprawie udział wzięły legendy motosportu - Longin Bielak, Sobiesław Zasada, Maciej Wisławski, Rafał Sonik, Kajetan Kajetanowicz oraz Bartosz Ostałowski - a także podróżnik i działacz społeczny Jan Mela oraz Sebastian Karpiel-Bułecka, lider zespołu Zakopower.

Wirtualna zbiórka „Pucha dla Malucha” dostępna jest na stronie: [Pucha dla Malucha] Bank Pekao SA | Skarbonka na (zrzutka.pl).

Film z podsumowaniem wyprawy można obejrzeć na YouTubie: Wielka Wyprawa Maluchów 2024 (youtube.com).

Źródło: Pekao

Konto walutowe dla młodych 13-17 lat od teraz można założyć w aplikacji Moje ING

Konto walutowe dla młodych 13-17 lat od teraz można założyć w aplikacji Moje ING

Rodzić może założyć konto walutowe dla dziecka w prosty i wygodny sposób w aplikacji Moje ING. Rachunek jest dostępny w EUR, GBP oraz USD.

W ramach konta walutowego można korzystać z wielowalutowej karty Visa zbliżeniowa – jeśli dziecko ma zgodę rodzica na zarządzanie swoją kartą Visa zbliżeniowa to może ją samodzielnie podpiąć do konta walutowego. Dziecko może też samodzielnie wymienić pieniądze w Kantorze. Tym samym bank oferuje pakiet usług i rozwiązań walutowych dla młodych w aplikacji Moje ING.

Chcemy ułatwiać klientom podróże i zwiększać poziom cyfryzacji naszych produktów. Karta wielowalutowa, w połączeniu z aplikacją Moje ING i kantorem wymiany walut daje klientom swobodę korzystania ze środków w najbardziej popularnych walutach, w zależności od potrzeby. Cieszymy się, że do grupy klientów aktywnie korzystających z tych rozwiązań mogą teraz dołączyć klienci w wieku 13-17 lat – dodaje Marcin Giżycki, Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego.

Funkcja wielowalutowa karty Visa zbliżeniowa pozwala płacić w walucie obcej (EUR, USD i GBP), bezpośrednio z konta walutowego podłączonego do karty. Dzięki temu nie jest potrzebna dodatkowa karta – klient płaci tą, którą już ma w portfelu. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć prowizji za przewalutowanie płatności kartą. Klienci mają możliwość otwarcia kont walutowych i podłączenia ich do karty w każdej chwili, w tym na smartfonie, nawet będąc już za granicą. Funkcja wielowalutowa karty jest dostępna również podczas płacenia telefonem.

Kantor wymiany walut dostępny w aplikacji Moje ING pozwala wygodnie i bezpiecznie wymienić złotówki, euro, dolary lub funty, zasilając w ten sposób konto walutowe podłączone do karty wielowalutowej. Wymianę walut można zlecić o dowolnej porze dnia, a wymiana następuje po zaakceptowanym przez klienta kursie. Wymianę walut można zrealizować na każdym urządzeniu, również już za granicą. 

Więcej informacji: https://ing.pl/indywidualni/konta-osobiste/konto-walutowe-dziecka

Źródło: ING Bank Śląski

Alior Bank wspiera start-upy w ramach współpracy z Huge Thing

Alior Bank wspiera start-upy w ramach współpracy z Huge Thing

Alior Bank połączył siły z Huge Thing przy programie Startup Booster i został partnerem ścieżki akceleracyjnej Industry Test. W ramach inicjatywy start-upy będą miały możliwość testowania swoich rozwiązań we współpracy z korporacją oraz korzystania ze wsparcia doświadczonych ekspertów z branży. Zainteresowani uczestnicy mogą aplikować do wyzwań Alior Banku w zakresie aplikacji mobilnej i omnichannel.

Alior Bank został oficjalnym partnerem Startup Booster od Huge Thing. Ścieżka Industry Test, której partnerem jest Alior Bank, skierowana jest do biznesów, które chcą przetestować swoje rozwiązania we współpracy z korporacją. Dzięki temu start-upy będą miały szansę zrozumieć specyficzne warunki pracy z dużymi organizacjami oraz zyskają dostęp do grona mentorów, inwestorów i przedstawicieli korporacji.

Wybrane biznesy będą miały możliwość przetestowania swoich technologii m.in. w Alior Banku. Jako partner inicjatywy, bank poszukuje rozwiązań, które zwiększą zaangażowanie i satysfakcję użytkowników aplikacji mobilnej oraz zapewnią klientom najwyższą jakość procesów, niezależnie od wybranego kanału obsługi.

W Alior Banku wdrażamy nowatorskie i nieszablonowe produkty oraz rozwiązania, z których na co dzień korzystają nasi klienci. Cieszę się, że możemy wspierać młode firmy w rozwijaniu innowacyjnych pomysłów i po raz kolejny wspólnie z Huge Thing szukać przełomowych rozwiązań. Jestem przekonany, że połączenie profesjonalnie przygotowanego programu akceleracyjnego z naszą otwartością na innowacje zaowocuje nowymi wdrożeniami. Zachęcamy do udziału! – mówi Michał Kempa, dyrektor Działu FinTech i Technologii eCommerce.

Bezpośrednie działania z jednym z partnerów wymagają od start-upów gotowości organizacyjnej oraz posiadania wiedzy na temat specyficznych warunków, które obowiązują w korporacjach. Dodatkowo, rozwiązania muszą być sprawdzone na rynku i gotowe do przetestowania w infrastrukturze partnera oraz uzyskać ocenę minimum 6 w 9-stopniowej skali TRL, oceniającej poziom zaawansowania technologicznego.

Start-upy, które zostaną zakwalifikowane, nie tylko zyskają dostęp do dużych organizacji i wsparcie specjalistów, ale otrzymają również szereg innych benefitów. Przedsiębiorstwa mogą liczyć na dotacje do 350 tys. zł na pokrycie wszystkich wydatków związanych z testowaniem rozwiązania i mentoringiem, będą mogły wziąć udział w specjalistycznych warsztatach oraz zyskają możliwość dołączenia do sieci networkingowej.

Więcej informacji na temat ścieżki Industry Test oraz formularz do aplikacji można znaleźć tutaj.
Bartosz Kublik ze zgodą KNF na powołanie na prezesa Banku Ochrony Środowiska

Bartosz Kublik ze zgodą KNF na powołanie na prezesa Banku Ochrony Środowiska

Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Bartosza Kublika na stanowisko prezesa zarządu.

Bartosz Kublik od 11 kwietnia 2024 r. pełnił funkcję wiceprezesa Banku Ochrony Środowiska S.A. kierującego pracami zarządu.

Prezes Kublik to doświadczony menedżer, wyjątkowo zaangażowany w rozwój bankowości spółdzielczej w Polsce. Od 2003 r., zarządzał oddziałem Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, w 2007 r. powołany na członka zarządu, a w latach 2012 - 2023, na stanowisku prezesa zarządu. Pod jego sterami bank w Ostrowi Mazowieckiej stał się liderem w dostarczaniu wsparcia dla MŚP  w dostępie do środków unijnych wraz z oferowaniem szerokiego finansowania innowacji technologicznych małym i średnim podmiotom.

Przed dołączeniem do BOŚ, był wiceprezesem zarządu Związku Banków Polskich (ZBP), gdzie nadzorował obszary: bezpieczeństwa banków (w tym cyberbezpieczeństwa), regulacji nadzorczych, a także obszar programów krajowych i zagranicznych oraz współpracy ze środowiskami gospodarczymi.

Jest propagatorem prac na rzecz zrównoważonego rozwoju, w tym w szczególnie na rzecz ochrony środowiska i transformacji energetycznej. Aktywnie inicjuje i wspiera prace w zakresie programów publicznych i udziału sektora bankowego w finansowaniu wyzwań zrównoważonego rozwoju. Misję tę chce kontynuować w Banku Ochrony Środowiska S.A.

Prezes Kublik to absolwent studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studium Prawa Europejskiego, studiów podyplomowych w zakresie zarządzania ryzykiem kredytowym w Szkole Głównej Handlowej oraz bankowości i finansów w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ukończył także studia wyższe na Wydziale Nauk Politycznych w Wyższej Szkole Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku.

Był członkiem V kadencji Rady Zrzeszenia BPS oraz zasiadał w Radzie Nadzorczej Domu Maklerskiego Banku BPS S.A. Czynnie uczestniczył w tworzeniu Instytucjonalnego Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS. Od stycznia 2016 r. do maja 2022 r. pełnił funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS. W latach 2014-2024 członek Rady Związku Banków Polskich oraz przewodniczący Sekcji Banków Spółdzielczych.

W uznaniu zaangażowanej działalności na rzecz gospodarki i sektora bankowego, w lipcu 2024 r., odznaczony medalem Ministra Rozwoju i Technologii „Za Zasługi dla Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej”.

Źródło: BOŚ Bank

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.