Dotacje

Aromma.pl - Świece sojowe tworzone z pasją

Bank Pekao zorganizował emisję 3-letnich obligacji dla PHN S.A.

Bank Pekao S.A. we współpracy z konsorcjum banków uplasował emisję 3-letnich obligacji serii E o wartości 125 mln zł dla Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A. Pozyskane środki zostaną przeznaczone m.in. na realizację programu inwestycyjnego.

Papiery nie są zabezpieczone i zostały wyemitowane w ramach programu emisji obligacji wartości 1 mld zł. Oprocentowanie obligacji jest zmienne, ustalane w oparciu o stopę bazową WIBOR 6M, powiększoną o marżę w wysokości 3,8 proc.

To już piąta emisja obligacji współorganizowana dla PHN przez nasz bank. Cieszymy się, że możemy wspierać naszego klienta w pozyskiwaniu środków na krajowym dłużnym rynku kapitałowym i że na stałe zagościł on w gronie spółek regularnie korzystających z tej formy finansowania – powiedział Piotr Wochniak dyrektor Departamentu Rynków Finansowych w Banku Pekao.

Termin wykupu obligacji przypada na 29 listopada 2027 r. Emisja trafiła do szerokiego grona funduszy, banków oraz domów maklerskich na polskim rynku. Obligacje zostaną wprowadzone do obrotu i notowań na ASO GPW w ramach platformy Catalyst.

Oferta obligacji serii E spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony rynku. Tak wysoka nadsubskrypcja ze strony inwestorów jest dla nas potwierdzeniem, że zauważyli oni pozytywne zmiany w Grupie PHN i zaufali naszym planom. Sukces tej emisji nabiera szczególnej wartości, jeżeli weźmiemy pod uwagę dużą konkurencję ze strony innych emitentów i osiągniętą przy tym marżę. Cieszę się, że zostaliśmy docenieni przez inwestorów. To budujące przy planowaniu kolejnych inwestycji, na realizację których będziemy potrzebowali kapitału – powiedział Grzegorz Grotek, członek zarządu ds. finansowych Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Polski Holding Nieruchomości jest jednym z największych pod względem wartości portfela podmiotów w sektorze nieruchomości komercyjnych w Polsce. Portfel Grupy obejmuje ponad 150 nieruchomości o wartości rynkowej ok. 3,7 mld zł. PHN świadczy usługi najmu i zarządzania – aktualnie zarządza ponad 500 tys. mkw. powierzchni najmu. Posiada ok. 270 ha gruntów przeznaczonych pod projekty w różnych segmentach rynku. Działalność PHN skoncentrowana jest w Warszawie oraz innych dużych miastach, m.in. w Poznaniu, Trójmieście, Łodzi, Katowicach, Krakowie i we Wrocławiu.

Źródło: Pekao

Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur – rozpoczyna się wnioskowanie przedsiębiorców o pożyczki unijne

Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur – rozpoczyna się wnioskowanie przedsiębiorców o pożyczki unijne

Prawie pół miliarda  złotych trafi m.in. do przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz innych podmiotów w województwie warmińsko-mazurskim. Środki z programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur” zostaną przeznaczone na inwestycje związanie z rozwojem przedsiębiorczości, transformacją cyfrową a także projekty związane w obszarach efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii.

W ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zarząd województwa warmińsko-mazurskiego dysponuje kwotą blisko 1,8 mld euro. Znaczna część tej kwoty będzie wdrażana w ramach umowy podpisanej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Jest to umowa o najwyższej wartości w historii zaangażowania  środków europejskich w województwie warmińsko-mazurskim. Opiewa na blisko 500 mln zł, z czego udział środków Unii Europejskiej to 425 mln zł. 

Ofertę pożyczkową skierowaną do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw Warmii i Mazur przedstawiono podczas spotkania, które roku odbyło się w 27 listopada 2024 r. w Olsztynie. Uczestniczyli w nim przedstawiciele samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, Banku Gospodarstwa Krajowego, partnerzy finansujący oraz potencjalni odbiorcy wsparcia.

Fundusze europejskie to ogromna szansa dla przedsiębiorców z Warmii i Mazur. Warto szczegółowo zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi instrumentami wsparcia. Mogą one stać się impulsem do rozwoju, wprowadzenia innowacji czy podjęcia odważnych inwestycji, które zwiększą konkurencyjność firm w naszym regionie. Zachęcam Państwa nie tylko do korzystania z tej oferty, ale także do dzielenia się zdobytą wiedzą z partnerami biznesowymi i innymi przedsiębiorcami. Wspólnie możemy budować silną, dynamiczną gospodarkę naszego regionu. Z tego miejsca dziękuję wszystkim instytucjom zaangażowanym w realizację tego programu w szczególności BGK i życzę przedsiębiorcom sukcesów w realizacji wszystkich swoich projektów. 
Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Środki finansowe, po które mogą sięgać beneficjenci mają wspierać rozwój, transformację, zwiększać produktywność a także inwestycje w innowacyjne produkty, nowe technologie, cyfryzację i automatyzację. Część środków zostanie zaadresowana do start-up’ów, czyli firm w początkowej fazie rozwoju z przeznaczeniem na wsparcie ich rozwoju i zwiększenie konkurencyjności. Po raz pierwszy w regionie Warmii i Mazur znaczna część pożyczek dedykowanych MŚP wspierać będzie inwestycje w odnawialne źródła energii, czy też poprawę efektywności energetycznej. Pożyczki trafią także do sektora publicznego.

Z województwem warmińsko-mazurskim współpracujemy od 2017 roku, wspólnie realizujemy już drugi projekt, z wykorzystaniem funduszy europejskich. Wiemy, że lokalni przedsiębiorcy potrafią dobrze wykorzystywać unijne środki i że są one efektywnym stymulatorem lokalnej gospodarki.
Paweł Chorąży, dyrektor zarządzający Pionem Funduszy Europejskich w BGK

Oferta pożyczek, z której będą mogli skorzystać lokalni przedsiębiorcy, obejmuje szereg instrumentów:

  • Pożyczka na cyfryzację przedsiębiorstw z umorzeniem (w ramach obszaru transformacji cyfrowej) - wsparcie sektora MŚP w obszarze inwestycji na infrastrukturę, wyposażenie, zakupu środków trwałych, usług programistycznych w celu opracowania/wprowadzenia do praktyki rozwiązania cyfryzacyjnego zapewniającego automatyzację procesów w przedsiębiorstwie a także działań związanych z opracowaniem, wdrożeniem mapy/planu cyfryzacji w przedsiębiorstwie. Maksymalna kwota jednostkowej pożyczki to 800 tys. zł, a jej czas spłaty to 7 lat z karencją do 6 miesięcy.
  • Pożyczka dla przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju (w ramach obszaru rozwoju przedsiębiorczości) - wsparcie sektora mikro i małych firm w początkowej fazie rozwoju na realizację inwestycji wpływających na rozwój innowacyjności i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw. Maksymalna kwota jednostkowej pożyczki to 1 mln zł, a jej czas spłaty to 8 lat z karencja do 12 miesięcy.
  • Ekopożyczka z premią dla przedsiębiorstw (w ramach obszaru efektywności energetycznej) - poprawa efektywności energetycznej mikro i małych przedsiębiorstw poprzez finansowanie rozwiązań  zmniejszających zużycie energii i modyfikację procesów produkcyjnych, w kierunku zwiększenia oszczędności zasobów. Maksymalna kwota pożyczki to 2 mln zł, z dziesięcioletnim okresem spłaty i karencją 8 miesięcy.
  • Pożyczka OZE z premią (w ramach obszaru Odnawialnych Źródeł Energii) - inwestycje w OZE, jest adresowana zarówno dla podmiotów produkujących energię na własne potrzeby oraz dla podmiotów produkujących energię na sprzedaż. Maksymalna kwota jednostkowej pożyczki to 3 mln zł. Jej  okres spłaty: do 10 lat z karencją do 6 miesięcy (instalacje do 50 kW)  oraz 15 lat z karencją do 12 miesięcy (instalacje powyżej 50 kW).

Pożyczki są oferowane na preferencyjnym oprocentowaniu od 1,5 do 2 proc. oraz wyróżniają się umorzeniem części kapitału na poziomie od 8 do 24 proc., po spełnieniu określonych warunków, w zależności od rodzaju pożyczki. 

Pożyczki są już dostępne u wybranych w ramach postępowań przetargowych partnerów finansujących:

  • Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego (Pożyczka na cyfryzację przedsiębiorstw z umorzeniem, Ekopożyczka z premią dla przedsiębiorstw – umowa w trakcie podpisywania, Pożyczka dla przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju z umorzeniem, Pożyczka OZE z premią dla MŚP)
  • Konsorcjum: Działdowska Agencja Rozwoju i Nidzicka Fundacja Rozwoju Nida  (Pożyczka na cyfryzację przedsiębiorstw z umorzeniem, Pożyczka dla przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju z umorzeniem, Pożyczka OZE z premią dla MŚP)
  • Konsorcjum: Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Ekonomicznego Pasłęka  i Fundacja Rozwoju Regionu Łukta (Pożyczka na cyfryzację przedsiębiorstw z umorzeniem, Ekopożyczka z premią dla przedsiębiorstw)
  • Konsorcjum: Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Ekonomicznego Pasłęka  i Fundacja Rozwoju Regionu Łukta i Fundacja Wspierania Przedsiębiorczości Regionalnej w Gołdapi (Pożyczka dla przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju z umorzeniem - umowa w trakcie podpisywania).

Więcej informacji na ich temat można znaleźć u partnerów finansowych  tj.

i na stronie BGK: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/

Źródło: BGK

Raport BGK: Wojna a transformacja energetyczna Polski i Ukrainy

Raport BGK: Wojna a transformacja energetyczna Polski i Ukrainy

System energetyczny Polski i jego bezpieczeństwo są ściśle powiązane z trwającą wojną w Ukrainie. Raport opracowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego opisuje, jaki wpływ miała pełnoskalowa napaść Rosji na Ukrainę na polską energetykę. Prognozuje także kierunki potencjalnej współpracy, ale także konkurencji między oboma krajami.

Wybuch wojny za naszą wschodnią granicą nie zmienił diametralnie polskiej polityki energetycznej, ale znacznie przyspieszył szereg procesów, przede wszystkim dekarbonizację. Dzięki długookresowej strategii i inwestycjom infrastrukturalnym Polsce dość szybko udało się uniezależnić od rosyjskiego gazu i węgla. Obserwowano też dalszy wzrost znaczenia OZE w polskim miksie energetycznym – dotyczyło to przede wszystkim instalacji fotowoltaicznych, zarówno przydomowych, jak i wielkoskalowych. Nadal czekamy jednak na wielkie otwarcie w energetyce wiatrowej, szczególnie morskiej, oraz jądrowej.

Pełnoskalowa agresja miała zgoła inny wpływ na Ukrainę. Dla Kijowa priorytetem stało się utrzymanie ciągłości funkcjonowania systemu, co stanowi wyzwanie przede wszystkim w trakcie miesięcy zimowych. Wartość zniszczeń w samej energetyce na koniec 2023 r. szacowana była na 10,6 mld dolarów, zaś koszty powojennej modernizacji w elektroenergetyce mogą wynieść nawet ok. 47,1 mld dolarów w perspektywie 10 lat. Wiele szacowanych inwestycji w ukraińskiej energetyce dotyczy jednak terytoriów, nad którymi Kijów nie sprawuje faktycznej kontroli lub takich, gdzie sytuacja nie pozwala na ich bezpieczną realizację.

Aktualna moc i tempo rozwoju OZE w Ukrainie są niezadowalające - udział OZE w miksie energetycznym w pierwszym półroczu 2024 roku wyniósł średnio nieco ponad 10%. Wojna sprawiła, że Ukraina stała się importerem netto energii elektrycznej. W minionym roku importowała ją głównie ze Słowacji (69%), w bieżącym roku najwięcej z Węgier (40% w pierwszej połowie roku). Planowane są także dalsze inwestycje w energię wiatrową, słoneczną i jądrową. Ich wartość jest szacowana przez ukraiński rząd na 280,5 mld dolarów do 2050 r.

Jak Polska i Ukraina mogą współpracować?

Autorzy raportu BGK, we współpracy z ekspertami z branży energetycznej, opracowali szereg rekomendacji i wskazali na potencjalne pola współpracy i konkurencji pomiędzy energetyką polską i ukraińską w krótko- i długoterminowej perspektywie.

Wśród działań, które Polska może podjąć niemal natychmiast, wyróżnia się przede wszystkim pomysł przekazania Ukrainie części wykorzystywanych dotychczas w polskich elektrowniach. Części te są sukcesywnie wymieniane na nowsze lub wycofywane z użytku w związku z zamykaniem kolejnych bloków węglowych. Elementy te teoretycznie mogłyby posłużyć do naprawy uszkodzonych instalacji w Ukrainie – są dostępne i w dużej mierze zgodne z wymogami technologicznymi.

Równolegle Polska powinna wspierać Ukrainę w procesie integracji z Unią Europejską. Włączenie Ukrainy do europejskiej wspólnoty wymaga zbudowania odpowiednich instytucji i kapitału ludzkiego. Polska ma w tym zakresie bezcenne doświadczenie – rozumie wartości Unii Europejskiej, potrafi prowadzić dialog z instytucjami europejskimi i wie, jak w sposób efektywny wykorzystywać środki europejskie.

Kolejnym działaniem, które wydaje się obiecującym obszarem współpracy między oboma państwami, jest rozbudowa infrastruktury gazowej. Plany transformacji systemu energetycznego Polski zakładają, że gaz jeszcze długo pozostanie dla naszego kraju istotnym surowcem, a złoża gazu w Ukrainie oceniane są jako trzecie największe w Europie – po Rosji i Norwegii. Po drugie, istnieją podstawy, by sądzić, że infrastruktura gazowa mogłaby w przyszłości służyć również do przesyłu wodoru. Współpraca w obszarze produkcji, dystrybucji i magazynowania wodoru jest przez autorów raportu oceniana jako umiarkowanie prawdopodobna. W aktualnych planach Ukrainy mowa jest bowiem o współpracy w tym zakresie ze Słowacją oraz Węgrami, a zacieśnienie więzów z Polską wymagałoby realizacji kosztownych i czasochłonnych inwestycji infrastrukturalnych. Zasoby znajdujące się w dyspozycji Polski i Ukrainy będą jednak w długim okresie komplementarne, a wzrost popytu na wodór ze strony Unii Europejskiej jest niemal pewny.

W raporcie BGK omówione zostały też inne działania, o których można usłyszeć w debacie publicznej, ale które zostały ocenione jako bardzo mało prawdopodobne. Chodzi o zwiększenie eksportu energii z Polski oraz o eksport nadmiarowego, polskiego węgla.

Zwiększenie potencjału i bezpieczeństwa polskiego sektora energetycznego to jedno z kluczowych zadań, jakimi zajmuje się BGK jako polski bank rozwoju. Transformacja energetyczna, którą współfinansujemy, nie może dziać się w całkowitym oderwaniu od tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Wojna wymusiła zmiany, które otwierają nowe pola do potencjalnej współpracy, ale też tworzą nowe obszary konkurencji. Transformacja polskiego systemu energetycznego jest procesem, który będzie trwał wiele lat i z całą pewnością w jakimś stopniu pokryje się z odbudową systemu energetycznego Ukrainy. Tę zbieżność oba kraje powinny wykorzystać, czerpać ze swoich doświadczeń i dążyć do różnego rodzaju synergii. To sprawi, że energia, z której w przyszłości będą korzystali Polacy i Ukraińcy, będzie nie tylko zielona, ale też tania i odporna na różnego rodzaju zagrożenia zewnętrzne.
Joanna Smolik, dyrektor Departamentu Relacji Strategicznych w Banku Gospodarstwa Krajowego

W jakim obszarze będziemy rywalizować?

Autorzy raportu wskazują także na jeden obszar, w którym - z dużym prawdopodobieństwem - Polska i Ukraina będą konkurować. Jest to dostęp do zielonych technologii i zasobów niezbędnych do transformacji energetycznej. Gdy Ukraina rozpocznie swój proces odbudowy, znacznie wzrośnie popyt na zielone technologie i usługi doradcze w tym zakresie. Polska i Ukraina będą przynajmniej częściowo konkurować o dostęp do tych samych urządzeń, części, usług budowlanych i pracowników. Należy przy tym pamiętać, że Polska i Ukraina nie będą jedynymi państwami, które w najbliższych dekadach będą intensywnie inwestować w swoją energetykę.

Dla Polski może to oznaczać wzrost kosztów transformacji i opóźnienia w realizacji inwestycji. Zbieg w czasie transformacji polskiej energetyki i odbudowy ukraińskiego systemu energetycznego będzie prawdopodobnie skutkować przeciągającymi się postępowaniami przetargowymi oraz opóźnieniami w realizacji kolejnych projektów. Jednym z warunków ograniczających ryzyko jest realizacja możliwie dużej części transformacji polskiego systemu energetycznego zanim rozpocznie się zasadnicza faza modernizacji ukraińskiego systemu elektroenergetycznego.

Cały raport jest dostępny TUTAJ.

Źródło: BGK

KPO: Jelenia Góra finansuje inwestycje dzięki pożyczce na zieloną transformację miast

KPO: Jelenia Góra finansuje inwestycje dzięki pożyczce na zieloną transformację miast

Członek Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) Leszek Stypułkowski i Prezydent Miasta Jelenia Góra Jerzy Łużniak podpisali pierwszą umowę w woj. dolnośląskim na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast.

Pożyczka udzielana ze środków KPO wesprze cztery inwestycje na terenie miasta. Środki zostaną przeznaczona m.in. na zazielenienie ulic, utworzenia ogólnodostępnego miejsca do wypoczynku i rekreacji i rewitalizację wieży widokowej na Sołtysiej Górze. Pożyczka sfinansuje także wymianę oświetlenia ulicznego na energooszczędne oraz wdrożenie inteligentnego systemu sterowania. Inwestycje z jednej strony przyczynią się do poprawy komfortu życia mieszkańców, a z drugiej – obniżą koszty stałe.

 

Miasto Jelenia Góra jest pierwszym pożyczkobiorcą w woj. dolnośląskim, który podpisał z BGK umowę na Pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Kwota pożyczki to ponad 12 mln zł.

„Pieniądze ze środków KPO na zieloną transformację miast zaczynają pracować na rzecz regionu dolnośląskiego. Liczę na to, że dzisiejsza pierwsza umowa, podpisana z Jelenią Górą, będzie dobrym początkiem i bardzo szybko osiągniemy efekt kuli śniegowej. Łącznie w puli instrumentu jest blisko 40 mld zł. Pieniądze trafiają m.in. do samorządów, spółek komunalnych. Pośrednio – to także korzyść dla polskich przedsiębiorców, którzy zyskują nowe kontrakty.”
Leszek Stypułkowski, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego

Pożyczka wspierająca zieloną transformację miast – informacje

Pożyczka wspierająca zieloną transformację miast to instrument, z którego skorzystają m.in. jednostki samorządu terytorialnego (JST) i spółki komunalne. Środki można przeznaczyć na przykład na inwestycje w tereny zielone czy termomodernizację i odnawialne źródła energii (OZE). Budżet projektu to ok. 40 mld zł.

Pożyczka jest udzielana na okres nawet do 20 lat. Jej oprocentowanie (w zależności od projektu i statusu podmiotu ubiegającego się o środki) wynosi od 0 do 1 proc. W przypadku części projektów możliwe jest też umorzenie 5 proc. kapitału pożyczki. Karencja w spłacie kapitału wynosi do 24 miesięcy od daty zakończenia realizacji inwestycji.

Pożyczka nie wiąże się z prowizją, ani opłatami za jej udzielenie i obsługę. Może sfinansować do 100 proc. kosztów kwalifikowalnych netto (bez podatku VAT), z zastrzeżeniem posiadania zdolności kredytowej do jej spłaty.

Finansowanie może dotyczyć wyłącznie projektów zgodnych z zasadą Do No Significant Harm (DNSH), która oznaczam, że żadne działania finansowane ze środków unijnych nie mogą pogarszać stanu środowiska naturalnego i przyczyniać się do eskalacji kryzysu klimatycznego.

Źródło: BGK

KPO: wsparcie rozwoju technologii wodorowych

KPO: wsparcie rozwoju technologii wodorowych

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zawarło dzisiaj z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) umowę na realizację  inwestycji w technologie wodorowe oraz wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru. Finansowanie będzie udzielane w formie wsparcia bezzwrotnego. Budżet na inwestycje to 640 mln euro. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Krajowy Plan Odbudowy i Wzmacniania Odporności  to plan rozwojowy, który ma wzmocnić polską gospodarkę, zwiększyć jej innowacyjność oraz uodpornić ją na różnego rodzaju kryzysy. Wśród wielu kierunków interwencji obejmuje także obszar gospodarki wodorowej. Wiązka inwestycji w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru (inwestycja KPO B2.1.1), składa się z trzech części. Pierwsza z nich dotyczy inwestycji w zakresie budowy stacji tankowania wodoru, druga innowacyjnych jednostek transportowanych napędzanych wodorem. Trzecia, to program obejmujący inwestycje publiczne realizowany w formie dotacji, w celu zachęcenia do realizacji inwestycji prywatnych oraz poprawy dostępu do finansowania w polskim sektorze produkcji wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego. Umowy o udzielenie dotacji w ramach trzeciej części inwestycji mają na celu zapewnienie łącznych zdolności produkcyjnych w zakresie wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego na poziomie co najmniej 315 MW.

Bank Gospodarstwa Krajowego realizuje misję na rzecz zrównoważonego rozwoju Polski, m.in. poprzez angażowanie się we wdrażanie instrumentów finansowych z KPO. Zazieleniamy miasta, wspieramy inwestycje w energetykę morską i krajowy system energetyczny oraz energooszczędne budownictwo mieszkaniowe. Dzisiaj do naszego portfolio dołączają dotacje na inwestycje wodorowe. Poprawa dostępu do finansowania w polskim sektorze produkcji wodoru jest jednym z głównych warunków  dołączenia do tego ambitnego projektu prywatnych inwestorów. To z kolei wpłynie pozytywnie na wzrost gospodarczy kraju.
prof. dr hab. Marta Postuła, pierwsza wiceprezes BGK.

Planowane inwestycje mają między innymi za zadanie wesprzeć polski przemysł w spełnieniu celów znowelizowanej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED III). W przypadku wodoru wymagają one w sektorze przemysłu udziału co najmniej 42 proc. wodoru odnawialnego w 2030 r. (60 proc. w roku 2035). W sektorze transportu, w 2030 roku, udział zaawansowanych biopaliw oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego – do których zalicza się odnawialny wodór – w zużyciu końcowym powinien osiągnąć 5,5 proc., w tym minimum 1 proc. paliw odnawialnych.

Dzięki budowie instalacji do produkcji wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego, będzie możliwa redukcja wykorzystania surowców kopalnych, zastępowanie wysokoemisyjnych źródeł wytwarzania energii oraz zastępowanie paliw konwencjonalnych w transporcie, dzięki czemu nastąpi zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla (CO₂) do atmosfery. Budowa mocy produkcyjnych wodoru odnawialnego i wodoru niskoemisyjnego przyczyni się do obniżenia emisyjności przede wszystkim trudnych do zdekarbonizowania sektorów takich jak przemysł i transport.

Podmiotem realizującym wsparcie (Jednostką Wspierającą) jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Wsparcie udzielane będzie w formie dotacji w ramach pomocy publicznej z całkowitej puli Programu w wysokości 640 mln euro. Maksymalne wsparcie w przeliczeniu na 1 MW mocy instalacji do produkcji wodoru RFNBO wynosi ok. 2 mln euro. Dotacją objęte będą instalacje do produkcji wodoru, jak i infrastruktura towarzysząca (m.in. źródło OZE). Minimalna moc instalacji to 20 MW.

Nabór wniosków w trybie konkursowym planowany jest na grudzień 2024 r. Dokumentacja konkursowa opracowana przez ekspertów BGK trafi dzisiaj do konsultacji biznesowych. Nadzór BGK nad realizacją Programu nie skończy się jednak na wypłacie środków, ale obejmuje także monitoring realizacji przedsięwzięć i ich weryfikację względem projektowanych założeń. Zawieranie umów z Ostatecznymi Odbiorcami Wsparcia planowane jest do końca czerwca 2025 r.

Źródło: BGK

Finansovo.pl

Finansovo.pl - Nowocześnie o finansach.

Najnowsze informacje z zakresu finansów osobistych, finansów firmowych, dostępnych promocji, aktualnych dotacji, możliwości lokowania środków, podatków, ubezpieczeń, publikowanych raportów.

Napisz do nas: finansovo@finansovo.pl

Reklama

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.