Polska branża opakowaniowa staje przed wieloma wyzwaniami, od rosnących kosztów surowców i energii po nowe wymogi prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju. Z badania przeprowadzonego przez Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services wynika, że firmy muszą nie tylko zmagać się z rosnącymi cenami i konkurencją, ale także szukać nowych źródeł przychodów i dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów.
Blisko połowa firm (45 proc.) wskazała w badaniu na wzrost cen. Branża opakowaniowa jest dość energochłonna, a ceny wielu surowców znacząco wzrosły podczas pandemii i po niej. Choć obecnie ceny się stabilizują, branża po raz pierwszy w historii doświadczyła spadku produkcji. Analitycy Santander Bank Polska szacują, że w ubiegłym roku produkcja opakowań spadła o około 6,6 proc. do 67 mld złotych, w tym produkcja opakowań z tworzyw sztucznych o 10 proc., a opakowań z papieru i tektury o 5-10 proc.
Nowe regulacje wymuszają inwestycje
Opóźnienia płatności i rosnące długi
- Branża opakowaniowa jest zróżnicowana i obejmuje producentów różnorodnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych, tektury, papieru, folii czy szkła. Każda z tych grup zmaga się z nieco innymi problemami, ale wspólnym mianownikiem jest potrzeba zapewnienia płynności finansowej, aby na bieżąco regulować zobowiązania, zaopatrywać się w surowce do produkcji, czy inwestować w nowe rozwiązania, by sprostać wyzwaniom rynku
– zaznacza Ewa Gawrońska-Micuń, członkini zarządu Bibby Financial Services Polska.
Bolączką brak kapitału
- Problemem jest przede wszystkim brak stabilności umów z klientami, bo brak zamówień długoterminowych utrudnia inwestycje w sprzęt, w technologie, w modernizacje. W naszej firmie rozwiązaniem jest współpraca z Bibby Financial Services. Faktoring zapewnia nam środki na realizację zamówień i niezbędne inwestycje
– mówi Nałęcz Jawecki.
Ochrona przed niewypłacalnością
Uwolnij kapitał
O raporcie
Badanie „Branża opakowań na rozdrożu: analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju” zostało przeprowadzone metodą CATI na reprezentatywnej grupie osób odpowiedzialnych za prowadzenie firmy (właściciel, kierownik) lub odpowiedzialnych za zakupy bądź rozwój. Na pytania odpowiadali producenci opakowań z tworzyw, tektury, papieru, szkła, folii. Okres trwania badania to przełom kwietnia i maja 2024 roku. Badaniem objęto 100 firm.